23.6.2026

Telttasauna juhannuksena

(20.-21.6.2026)

Mp soitti, että lähtisinkö reissuun...?

Autossa sauna, evästä ja onki.

Kyllä se käy, käyn syömässä jäätelön rannassa ja pyöräilen sitten kotiin karttaa selaamaan.

Nopea vilkaisu Laavu.org ja Puskaparkit.com sivustoille. Mitäs jos ihan tähän lähelle, Armisveden eteläinen puoli Kalliolahti, onkohan siellä paljon porukkaa näin juhannuksen aikaan.

Ei ihan hirveästi ole sakkia, joten...

Ensimmäisten kantamusten jäkeen piti käydä uimassa ja kahvivesi kiehumaan.

Onhan tähän reilu parisataa metriä kävelyä, joka ei sinällään olisi pitkä matka, mutta saunan kantaminen ottaa hiukan enempi happea ja hikeäkin, ennen kuin se on tähän tuotu.

Vaan hyvinhän se tavara liikkui, alamäkeen...  :)

Syötävä on kohta jotakin, huuhtelen multaiset uudet perunat kalliolla, nämä on hyviä.

Mp on laitellut tulet ja vesi kohta kiehuu, varmaan rommia...

Mutta ensin.

Poronkäristystä kahdessa erässä pannulla.

Käristyslihat kattilaan veden, kuullotetun keltasipulin ja suolan kanssa, voita unohtamatta.

Perunoiden vesi kiehuu kohta ja lihat saa porista siinä kanssa jonkin aikaa.

Uusia peruja voilla ja tomaattisillillä.

Poronkäristystä sipulilla.

Puolukkahilloa vielä kylkeen...

Ja.

Nam.

Kyllä nälkä lähti.

Telkkä poikue seuraa emoa, poikaset on rohkeita, emo hiukan enempi kiertää.

Käki lensi myös leirin ohi, minä en huomannut, kuulin kylläkin kukkumisen. Sitä ei tarvitse paljoakaan ulos lähteä, kun saattaa vahingossa päästä näkemään jonkin luontokappaleen.

Lämmin on ollut päivä.

Uistinta käytiin heittämässä, niin että voi sanoa, "Kyllähän me kalastettiin".

Rommia maistettiin ja saunakin pystytettiin.

Asseri teltta.

Kyllä siinä hiki tuli, ja ei meikäläinen jaksa kovia löylyjä.

Uimassa käytiin pesulla.

Kyllä se vaan alkoi jossain vaiheessa kovasti silmiä painamaan ja kun ei hunaja kunnolla rommiin enään sekoittunut, oli aika siirtyä nukkumaan.

MP nukkuisi Aseerissa, "saunateltassa". Minä olin kuskannut mukanani pienen yksiön ja katselin sille paikan saunan vierestä.

Kello kävi jo yli puoltayötä ja se on allekirjoittaneelle jo todella myöhäistä.

No kumpikin on saanut majoitteensa nukuttavaan kuntoon, MP kiukaan jäähtymään ja minä vesipullon täytettynä tyynyn viereen.

Hyvää Juhannusta.

Ja hyvää yötä.







Seuraava päivä




Joko on aamu, valoisaa on ollut koko ajan.

Yöllä kävi joku nuuskuttelemass teltan takana, olisiko ollut koira, supi, susi, ahma, karhu, gepardi, norsu, vai olisiko ollut, unta...

En noussut katsomaan, muistelin että MP oli nostanut eväskassit sisälle saunan puolelle.

Nyt aamusta ei hyena laumasta ollut tietoakaan, no käki kukkui jossain kaukana ja tuuli paukutti teltan absidin liepeitä.

Hyttysiä on ja niitä oli illallakin ilman viiletessä.

Otan lääkkeen orastavaan päänsärkyyn ja jalkapohjan turvoitukseen.

Laitan tulet ja vettä kattilaan.

Hiukan pilvinen ja tuulinen aamu.

Savuava nuotio, ajaa hyttysiä pois.

Kauempana järvellä ui oletettavasti muutama kaakkuri ja kauempana kalastaja veneellä pyydyksiään katsomassa.

Kahvia...

"Hyvän kahvin salaisuus, pilee pitkässä, maltillisessa, haudutuksessa."

MP keitti puuron, isoja hiutaleita... Paljon voita ja sokeria.

Vielä kokeilin...

Ei.

Ei mitään.

Siinä se meni aamupäivä hohhaillessa, just hyvä rauhallinen aamun avaus.

Kyllä minä kannan, kun sen olen tännekin jaksanut...

No olihan siinä, vesisade vielä yllätti juuri, kun oli teltat pakattu. Kuusi antoi hetkellisen suojan nopealle sadekuurolle ja leirin purkaminen ja tavaroiden kantaminen jatkui.

Olisiko ollu kolme kertaa, vai oliko neljä, en nyt muista, edestakaista reissua leiripaikalta autolle.

Nyt ei kuitenkaan ollut puita joita tullessa repulla kannoin autolta leiriin saunomista varten.

Laavun puita ei käytetty.

Ajeltiin Tiinan Tuvalle kahville.

Herkkuleivät.

Mukavasti meni Juhannus maailmaa parannellessa, nuotion, saunan, rommin ja hyvän ruuan äärellä.

Kiitos MP:lle

Ja.

Ps. Menkää pihalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti